5/5 - (1 امتیاز)

بورس چیست؟

در بازار سهام به طور کلی به مجموعه مبادلات و خرید، فروش و انتشار سهام شرکت‌های سهامی عام انجام می‌شود، اطلاق می‌شود. چنین فعالیت‌های مالی از طریق کارگزاری های رسمی نهادینه شده (چه فیزیکی یا الکترونیکی) انجام می‌شوند که تحت مجموعه‌ای از مقررات تعریف شده عمل می‌کنند.

در حالی که هر دو اصطلاح “بازار سهام” و “بورس” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اصطلاح دوم به طور کلی شامل زیر مجموعه ای از اولی است. اگر کسی در بازار سهام معامله کند، به این معنی است که آنها سهام یک (یا چند) از بورس(های) سهام را خریداری یا می فروشند که بخشی از کل بازار سهام هستند.

یک کشور ممکن است یک یا چند بورس اوراق بهادار داشته باشد. بورس اوراق بهادار ایالات متحده شامل بورس نیویورک (NYSE) و نزدک است.

بورس چیست؟

بورس چیست؟

تعاریف کلیدی:

بازارهای سهام مکان‌هایی هستند که خریداران و فروشندگان برای مبادله سهام شرکت‌ها با یکدیگر ملاقات می‌کنند. بازارهای سهام مؤلفه‌های حیاتی اقتصاد بازار آزاد هستند زیرا دسترسی دموکراتیک به تجارت و مبادله سرمایه را برای سرمایه‌گذاران از هر نوع ممکن می‌سازد. آنها چندین عملکرد را در بازارها انجام می دهند، از جمله کشف قیمت کارآمد و معامله کارآمد. در ایالات متحده، بازار سهام توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و نهادهای نظارتی محلی تنظیم می شود.

شناخت بازار سهام

بازار سهام به خریداران و فروشندگان متعدد اوراق بهادار اجازه ملاقات، تعامل و معامله را می دهد. بازارهای سهام امکان کشف قیمت سهام شرکت ها را فراهم می کند و به عنوان فشارسنج برای کل اقتصاد عمل می کند. از آنجایی که تعداد شرکت کنندگان در بازار سهام بسیار زیاد است، اغلب می توان از قیمت منصفانه و درجه نقدینگی بالایی اطمینان داشت زیرا شرکت کنندگان مختلف بازار برای بهترین قیمت با یکدیگر رقابت می کنند.

بازار سهام یک محیط تنظیم شده و کنترل شده است. از آنجایی که بازار سهام صدها هزار شرکت کننده در بازار را که مایل به خرید و فروش سهام هستند گرد هم می آورد، روش های قیمت گذاری منصفانه و شفافیت در معاملات را تضمین می کند. در حالی که بازارهای سهام قبلی گواهینامه های سهام فیزیکی مبتنی بر کاغذ را منتشر می کردند و با آنها معامله می کردند، بازارهای سهام کامپیوتری امروزی به صورت الکترونیکی کار می کنند.

بازار سهام چگونه کار می کند

به طور خلاصه، بازارهای سهام، محیطی امن و منظم را فراهم می‌کنند که در آن فعالان بازار می‌توانند با اطمینان، با ریسک عملیاتی صفر تا کم، معاملات سهام و سایر ابزارهای مالی واجد شرایط را انجام دهند. بازارهای سهام تحت قوانین تعریف شده که توسط تنظیم کننده بیان شده است، به عنوان بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه عمل می کنند. ب

ه عنوان یک بازار ، بازار سهام به شرکت ها اجازه می دهد تا سهام خود را برای اولین بار از طریق فرآیند عرضه اولیه عمومی منتشر کرده و به عموم مردم بفروشند. این فعالیت به شرکت ها کمک می کند تا سرمایه لازم را از سرمایه گذاران تامین کنند. اساساً به این معنی است که یک شرکت خود را به تعدادی سهام (مثلاً 20 میلیون سهم) تقسیم می کند و بخشی از آن سهام (مثلاً 5 میلیون سهم) را به قیمت (مثلاً 10 دلار برای هر سهم) به مردم می فروشد. برای تسهیل این فرآیند، یک شرکت به بازاری نیاز دارد که بتوان این سهام را در آن فروخت. این بازار توسط بورس ارائه شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شرکت با موفقیت 5 میلیون سهم را به قیمت هر سهم 10 دلار می فروشد و 50 میلیون دلار وجوه جمع آوری می کند.

سرمایه گذاران سهام شرکت را به دست خواهند آورد که می توانند انتظار داشته باشند که برای مدت زمان ترجیحی خود نگه دارند، با پیش بینی افزایش قیمت سهام و هرگونه درآمد بالقوه در قالب پرداخت سود سهام. بورس اوراق بهادار به عنوان تسهیل کننده برای این فرآیند افزایش سرمایه عمل می کند و برای خدمات خود از شرکت و شرکای مالی آن کارمزد دریافت می کند.

ملاحظات ویژه بورس اوراق بهادار

مسئولیت تضمین شفافیت قیمت، نقدینگی، کشف قیمت و معاملات منصفانه در این گونه فعالیت‌های معاملاتی را بر عهده دارد. از آنجایی که تقریباً تمام بازارهای سهام عمده در سراسر جهان اکنون به صورت الکترونیکی کار می کنند، که به طور کارآمد سفارشات خرید و فروش شرکت کنندگان مختلف بازار را مدیریت می کند.

آنها عملکرد تطبیق قیمت را برای تسهیل اجرای تجارت با قیمتی که هم برای خریداران و هم برای فروشندگان منصفانه است انجام می دهند. یک شرکت پذیرفته شده در بورس همچنین ممکن است سهام جدید و اضافی را از طریق سایر عرضه‌ها در مراحل بعدی، مانند مسائل حقوقی یا عرضه‌های بعدی، ارائه دهد.

حتی ممکن است سهام خود را بازخرید یا از فهرست خارج کنند. بورس اوراق بهادار این گونه معاملات را تسهیل می کند. بورس اوراق بهادار اغلب شاخص‌های مختلفی را در سطح بازار و بخش خاص ایجاد و نگهداری می‌کند،  روش های دیگر عبارتند از: نوسانگر تصادفی و شاخص تکانه تصادفی. بورس‌ها همچنین کلیه اخبار، اطلاعیه‌ها و گزارش‌های مالی شرکت را نگهداری می‌کنند که معمولاً در وب‌سایت‌های رسمی آنها قابل دسترسی است. بورس اوراق بهادار همچنین از دیگر فعالیت‌های مرتبط با معاملات در سطح شرکت پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، شرکت های سودآور ممکن است با پرداخت سود سهام که معمولاً از بخشی از درآمد شرکت حاصل می شود، به سرمایه گذاران پاداش دهند. تمام این اطلاعات را حفظ می کند و ممکن است تا حدی از پردازش آن پشتیبانی کند.

بورس چیست؟

بورس چیست؟

عملیات بازار سهام

یک بازار سهام در درجه اول وظایف اصلی زیر را انجام می دهد: معامله منصفانه در معاملات اوراق بهادار بسته به قوانین استاندارد عرضه و تقاضا، بورس اوراق بهادار باید اطمینان حاصل کند که همه فعالان بازار علاقه مند دسترسی فوری به داده ها برای کلیه سفارشات خرید و فروش دارند و از این طریق به قیمت گذاری منصفانه و شفاف اوراق بهادار کمک می کند.

علاوه بر این، باید تطبیق کارآمد سفارشات خرید و فروش مناسب را نیز انجام دهد. به عنوان مثال، ممکن است سه خریدار برای خرید سهام مایکروسافت به قیمت 100، 105 و 110 دلار سفارش داده باشند، و ممکن است چهار فروشنده نیز مایل به فروش سهام مایکروسافت به قیمت 110، 112، 115 و 120 دلار باشند. کارگزار (از طریق سیستم های معاملاتی خودکار) باید اطمینان حاصل کند که بهترین خرید و بهترین فروش مطابقت دارند، که در این مورد 110 دلار برای مقدار داده شده معامله است.

کشف قیمت کارآمد بازارهای سهام نیاز به حمایت از مکانیزم کارآمد برای کشف قیمت دارند که به تصمیم گیری در مورد قیمت مناسب اوراق بهادار اشاره دارد و معمولاً با ارزیابی عرضه و تقاضای بازار و سایر عوامل مرتبط با معاملات انجام می شود.

فرض کنید یک شرکت نرم افزاری مستقر در ایالات متحده با قیمت 100 دلار معامله می کند و ارزش بازار آن 5 میلیارد دلار است. در خبری آمده است که تنظیم کننده اتحادیه اروپا (EU) یک جریمه 2 میلیارد دلاری برای این شرکت وضع کرده است که اساساً به این معنی است که 40 درصد از ارزش شرکت ممکن است از بین برود. در حالی که بازار سهام ممکن است محدوده قیمت معاملاتی 90 و 110 دلاری را بر قیمت سهام شرکت تحمیل کرده باشد،

باید به طور موثر حد مجاز قیمت معاملاتی را تغییر دهد تا تغییرات احتمالی در قیمت سهام را برآورده کند، در غیر این صورت ممکن است سهامداران برای معامله در قیمت سهام دچار مشکل شوند. قیمت عادلانه. نگهداری نقدینگی در حالی که به دست آوردن تعداد خریداران و فروشندگان برای یک اوراق بهادار مالی خاص برای بازار سهام خارج از کنترل است،

باید اطمینان حاصل شود که هر کسی که واجد شرایط و مایل به معامله باشد، دسترسی فوری به سفارش‌هایی را دارد که باید با قیمت منصفانه اجرا شوند. امنیت و اعتبار معاملات در حالی که شرکت‌کنندگان بیشتر برای کارآمدی یک بازار مهم هستند، همان بازار باید اطمینان حاصل کند که همه شرکت‌کنندگان تأیید شده‌اند و با قوانین و مقررات لازم مطابقت دارند و جایی برای نکول هیچ یک از طرفین باقی نمی‌گذارد.

علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کند که همه نهادهای مرتبط فعال در بازار به قوانین پایبند هستند و در چارچوب قانونی ارائه شده توسط تنظیم کننده کار می کنند. از همه انواع واجد شرایط شرکت کنندگان در بازار پشتیبانی کنید یک بازار از شرکت کنندگان مختلفی تشکیل شده است که شامل بازارسازان، سرمایه گذاران، معامله گران، سفته بازان و تامین کنندگان می شود.

همه این شرکت کنندگان در بازار سهام با نقش ها و کارکردهای متفاوتی فعالیت می کنند. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار ممکن است سهام بخرد و آنها را برای درازمدت نگه دارد، در حالی که یک معامله گر ممکن است در عرض چند ثانیه وارد یک موقعیت شده و از آن خارج شود.

یک بازارساز نقدینگی لازم را در بازار فراهم می‌کند، در حالی که یک پوشش ریسک ممکن است بخواهد برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، با مشتقات معامله کند. بازار سهام باید اطمینان حاصل کند که همه این شرکت‌کنندگان می‌توانند به طور یکپارچه عمل کنند و نقش‌های مورد نظر خود را ایفا کنند تا اطمینان حاصل شود که بازار به کارآمدی خود ادامه می‌دهد.

حمایت از سرمایه گذار در کنار سرمایه گذاران ثروتمند و نهادی، تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران کوچک نیز به دلیل سرمایه گذاری اندک خود، توسط بازار سهام خدمات ارائه می کنند. این سرمایه گذاران ممکن است دانش مالی محدودی داشته باشند و از خطرات سرمایه گذاری در سهام و سایر ابزارهای فهرست شده آگاهی کامل نداشته باشند.

بورس اوراق بهادار باید اقدامات لازم را برای ارائه حمایت های لازم از این سرمایه گذاران به منظور محافظت از آنها در برابر ضررهای مالی و اطمینان از اعتماد مشتریان به کار گیرد.

بورس چیست؟

بورس چیست؟

به عنوان مثال، یک بورس اوراق بهادار ممکن است سهام را در بخش‌های مختلف بسته به پروفایل ریسک آنها دسته‌بندی کند و اجازه داد و ستد محدود یا بدون معامله توسط سرمایه‌گذاران معمولی در سهام پرریسک را بدهد. مقررات متوازن شرکت های فهرست شده تا حد زیادی تحت نظارت هستند و معاملات آنها توسط تنظیم کننده های بازار،  نظارت می شود.

علاوه بر این، صرافی ها الزامات خاصی را الزامی می کنند – به عنوان مثال، ثبت به موقع گزارش های مالی سه ماهه و گزارش فوری هر تحول مرتبط – تا اطمینان حاصل شود که همه فعالان بازار از اتفاقات شرکت آگاه می شوند. عدم رعایت مقررات می تواند منجر به توقف معاملات و سایر اقدامات انضباطی شود.

شرکت کنندگان در بازار سهام در کنار سرمایه گذاران بلندمدت و معامله گران کوتاه مدت، انواع مختلفی از بازیگران با بازار سهام در ارتباط هستند. هر کدام نقش منحصر به فردی دارند، اما بسیاری از نقش ها در هم تنیده شده اند و برای اجرای موثر بازار به یکدیگر وابسته اند. کارگزاران بورس متخصصان دارای مجوز هستند که از طرف سرمایه گذاران به خرید و فروش اوراق بهادار می پردازند.

کارگزاران با خرید و فروش سهام به نمایندگی از سرمایه گذاران به عنوان واسطه بین بورس و سرمایه گذاران عمل می کنند. برای دسترسی به بازارها به یک حساب کاربری در یک کارگزار خرده فروشی نیاز است. مدیران پورتفولیو حرفه‌ای هستند که پورتفولیو یا مجموعه‌ای از اوراق بهادار را برای مشتریان سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مدیران توصیه‌هایی از تحلیلگران دریافت می‌کنند و تصمیمات خرید یا فروش را برای پورتفولیو می‌گیرند.

شرکت های صندوق سرمایه گذاری مشترک، صندوق های تامینی و برنامه های بازنشستگی از مدیران پورتفولیو برای تصمیم گیری و تعیین استراتژی های سرمایه گذاری برای پولی که دارند استفاده می کنند.

بانکداران سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی را با ظرفیت‌های مختلف نمایندگی می‌کنند، مانند شرکت‌های خصوصی که می‌خواهند از طریق IPO عمومی شوند یا شرکت‌هایی که درگیر ادغام‌ها و ادغام‌های معلق هستند. آنها از فرآیند پذیرش مطابق با الزامات نظارتی بازار سهام مراقبت می کنند.

کارگزاری ها به عنوان موسسات انتفاعی فعالیت می کنند و برای خدمات خود هزینه ای دریافت می کنند. منبع درآمد اولیه این بورس ها درآمد حاصل از کارمزد معاملاتی است که برای هر معامله انجام شده در پلت فرم آن اخذ می شود.

 نمونه هایی از بازارهای سهام

اولین بازار سهام در جهان بورس لندن بود. در سال 1773 در قهوه خانه ای، جایی که معامله گران برای تبادل سهام گرد هم می آمدند، شروع به کار کرد. اولین بورس اوراق بهادار در ایالات متحده در سال 1790 در فیلادلفیا آغاز شد. قرارداد باتون وود، که به دلیل امضای آن در زیر درخت دکمه ای به این نام خوانده می شود، علامت گذاری شده است. آغاز وال استریت نیویورک در سال 1792. این قرارداد توسط 24 تاجر امضا شد و اولین سازمان آمریکایی در نوع خود بود که به تجارت اوراق بهادار پرداخت. معامله گران در سال 1817 نام سرمایه گذاری خود را به هیئت بورس و بورس نیویورک تغییر دادند.

لیست کارگزاران فعال در بورس ایران

بورس

بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار. طبقه‌بندی می‌شود.