Rate this post

اهمیت روان شناسی معاملات در بورس ایران

عامل اصلی کسب درآمد ، مهار ترس، حرص و طمع است.

مهارت های زیادی برای انجام تجارت موفق در بازارهای مالی لازم است. اینها شامل توانایی های ارزیابی بنیادی شرکت و تعیین جهت روند سهام است. اما هیچ یک از این مهارت های فنی به اندازه ذهنیت تاجر مهم نیست.

که احساسات ، سریع فکر کردن و اعمال نظم و انضباط از مولفه هایی است که ممکن است روان شناسی بازار و  معاملات بدانیم. دو احساس اصلی برای درک و کنترل آنها وجود دارد: ترس و طمع.

اهمیت روان شناسی معاملات در بورس ایران

اهمیت روان شناسی معاملات در بورس ایران

تصمیمات سریع

معامله گران باید سریع فکر کنند و سریع تصمیم بگیرند ، با یک اخطار کوچک، باید یا بخرند یا بفروشند. برای رسیدن به این هدف ، آنها به حضور ذهنی خاصی نیاز دارند. آنها همچنین به نظم نیاز دارند تا برنامه های تجاری خود را رعایت کنند و بدانند چه موقع سود و زیان خود را ثبت کنند. احساسات به تنهایی نمی توانند مانع شوند.

به طور کلی احساس سرمایه گذاران ، عملکرد بازار را به جهاتی مغایر با اصول بنیادی هدایت می کنند. سرمایه گذار موفق ، ترس و حرص و طمع را کنترل می کند. درک این موضوع می تواند نظم و عینیت لازم را برای استفاده از احساسات دیگران به شما بدهد.

درک ترس

وقتی معامله گران خبرهای بدی را درباره یک سهام خاص یا به طور کلی درباره اقتصاد دریافت می کنند ، طبیعتاً می ترسند. آنها ممکن است بیش از حد واکنش نشان دهند و مجبور شوند که دارایی خود را نقد کنند و آن را نگه دارند و از انجام هرگونه خطر بیشتر خودداری کنند. اگر این کار را انجام دهند ، ممکن است از ضررهای خاص جلوگیری کنند اما برخی از سودها را نیز از دست بدهند. معامله گران باید درک کنند که ترس چیست: یک واکنش طبیعی در برابر تهدید قابل درک. در این حالت تهدیدی برای سود آنها است. قابل اندازه گیری کردن ترس ممکن است کمک کند. آنان باید دقیقاً آنچه را که از آن می ترسند و علت آن را ، در نظر بگیرند. اما این طرز تفکر باید قبل از خبر بد رخ دهد ، نه در حین آن.

با تفکر زودهنگام (قبل از وقوع)، معامله گران می فهمند که چگونه حوادث را به طور غریزی درک کنند و نسبت به آنها واکنش نشان دهند و می توانند از روی واکنش عاطفی عبور کنند. البته این کار ساده ای نیست ، اما برای حفظ  پرتفوی یک سرمایه گذار ضروری است .

غلبه بر حرص و طمع

یک جمله قدیمی در وال استریت وجود دارد که می گوید “خوک ها ذبح می شوند”. این اشاره به عادت سرمایه گذاران حریص دارد که بیش از حد به موقعیت صعودی خوش بین. دیر یا زود روند معکوس شروع می شود و حریص، گرفتار می شود. غلبه بر حرص آسان نیست. یک معامله گر باید یاد بگیرد که این غریزه را بشناسد و یک طرح معاملات مبتنی بر تفکر منطقی و نه هوی و هوس و غریزه، تدوین کند.

اهمیت روان شناسی معاملات در بورس ایران

اهمیت روان شناسی معاملات در بورس ایران

تنظیم قواعد

یک معامله گر باید قوانینی ایجاد کند تا هر موقع بحران روانی پیش می آید آنها را اجرایی کند. بر اساس میزان تحمل ریسک و پاداش برای زمان ورود به سهام و زمان خروج از آن ، دستورالعمل هایی را تنظیم کنید. یک هدف برای سود تعیین کنید و حد ضرر داشته باشد  تا بر احساسات غلبه کند. علاوه بر این ، شما ممکن است تصمیم بگیرید که کدام رویداد خاص ، مانند انتشار سود مثبت یا منفی ، برای تصمیم به خرید یا فروش سهام مهم هستند.

عاقلانه است که حداکثر مبلغی را که مایل به بدست آوردن و  یا از دست دادن در یک روز هستید محدود و تعیین کنید. اگر به هدف سود رسیدید ، پول را بردارید و بروید. اگر ضرر و زیان شما به عدد از پیش تعیین شده رسید ، چادر را جمع کنید و به خانه  برگردید. در هر صورت ، شما روزهای دیگری برای  معامله خواهید داشت.

انجام تحقیق و بررسی

معامله گران باید سهام و صنایعی که مورد علاقه آنهاست تخصص پیدا کنند. اخبار مهم را دنبال کنید ، خود را آموزش دهید و در صورت امکان ، به سمینارهای معامله گری بروید و در کنفرانس ها شرکت کنید. تا آنجا که ممکن است برای مراحل تحقیق ، وقت اختصاص دهید. این به این معنی است که نمودارها را بخوانید ، با مدیریت صحبت کنید ، مجلات معامله گری را بخوانید و کارهای دیگری مانند تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان یا تجزیه و تحلیل صنعت را انجام دهید. دانش بیشتر می تواند بر غلبه بر ترس کمک کند.

اهمیت روان شناسی معاملات در بورس ایران

اهمیت روان شناسی معاملات در بورس ایران

انعطاف پذیر باشید

برای معامله گران مهم است که انعطاف پذیر باقی بمانند و هر از گاهی به تمرین بپردازند. به عنوان مثال ، شما ممکن است استفاده از گزینه هایی را برای کاهش خطر در نظر بگیرید. یکی از بهترین راه هایی که یک معامله گرمی تواند بیاموزد ، آزمایش (در حد عقل) است. این تجربه ممکن است به کاهش تأثیرات عاطفی کمک کند. سرانجام ، معامله گران باید به طور دوره ای عملکرد خود را ارزیابی کنند. آنان علاوه بر بررسی بازده و موقعیت های فردی خود ، باید در مورد چگونگی آمادگی برای یک معامله ، به روز بودن در بازارها و پیشرفت در زمینه آموزش مداوم تأمل کنند. این ارزیابی دوره ای می تواند به یک معامله گر کمک کند تا اشتباهات را تصحیح کند ، عادت های بد را تغییر دهد و بازده کلی را افزایش دهد.

موارد مرتبط:

روانشناسی بازار- احساس خریداران و فروشندگان بازار سرمایه و بورس

نحوه سرمایه گذاری پول: یک راهنمای ساده برای رشد ثروت شما در سال 1399

قلق های طلایی از بزرگان برای موفقیت در بورس

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

پیج ایران_ساکسس