Rate this post

روانشناسی بازار- احساس خریداران و فروشندگان بازار سرمایه و بورس

روانشناسی بازار چیست؟ روانشناسی بازار ، احساس خریداران و فروشندگان بازار مالی در هر مقطع از زمان است. این اصطلاح اغلب توسط رسانه های مالی و تحلیل گران برای توضیح حرکت ناگهانی بازار رو به بالا یا پایین استفاده می شود. روانشناسی بازار به عنوان یک نیروی قدرتمند در نظر گرفته می شود و ممکن است با اصول یا رویدادهای خاصی در ارتباط باشد.

به عنوان مثال ، اگر سرمایه گذاران به طور ناگهانی اعتماد خود به سلامت اقتصاد را از دست بدهند و تصمیم بگیرند که از خرید سهام عقب نشینی کنند ، شاخص های قیمت های کلی بازار، سقوط می کنند. قیمت سهام ها، صرفنظر از عملکرد مالی شرکت ها، سقوط خواهد کرد.

حرص و طمع ، ترس و هیجان همه می توانند در روانشناسی بازار نقش داشته باشند. تئوری مالی متعارف فرض می کرد که قیمت ها همیشه بر اساس ملاحظات منطقی هستند و روانشناسی بازار نمی تواند تأثیر آنچنانی داشته باشد.

روانشناسی بازار- احساس خریداران و فروشندگان بازار سرمایه و بورس

درک روانشناسی بازار

حرص و آز ، ترس ، انتظارات و شرایط، همه عواملی هستند که در روانشناسی بازار نقش دارند. توانایی این حالات ذهنی در ایجاد “خطر” و “ریسک کردن” دوره ای ، و یا دوره های رونق و سقوط در بازارهای مالی ، کاملاً وجود دارد.

نظریه مالی متعارف ، یعنی فرضیه کارآمدی بازار ، مورد انتقاد قرار می گیرد زیرا برای روانشناسی بازار به اندازه کافی حساب باز نکرده است. یعنی جهانی را توصیف می کند که در آن همه بازیگران در بازار رفتاری منطقی دارند و نمی توانند جنبه احساسی بازار را پاسخ دهند. اما روانشناسی بازار می تواند به نتیجه غیرمنتظره ای منجر شود که با مطالعه اصول اولیه نمی توان پیش بینی کرد. به عبارت دیگر ، نظریه های روانشناسی بازار با اعتقاد منطقی بودن بازارها مغایرت دارد.

مهم: تحلیل بنیادی، عملکرد سهام را توصیف می کند ، اما روانشناسی بازار می تواند آنرا را نادیده بگیرد و قیمت سهام را به سمت غیر منتظره سوق دهد.

 

پیش بینی روانشناسی بازار

به طور کلی ، دو روش برای جمع آوری اطلاعات سهام توسط متخصصان استفاده می شود ، و فقط یکی از آنها توجه زیادی به روانشناسی بازار دارد. تجزیه و تحلیل بنیادی به دنبال انتخاب سهام پیشرو با تجزیه و تحلیل منابع مالی شرکت در زمینه آن صنعت است. روانشناسی بازار جای کمی در این بررسی دارد. تجزیه و تحلیل تکنیکال بر روندها ، الگوها و سایر شاخص هایی متمرکز است که قیمت سهام را بالا یا پایین می کند. روانشناسی بازار یکی از این عوامل است.

روانشناسی بازار- احساس خریداران و فروشندگان بازار سرمایه و بورس

روانشناسی بازار- احساس خریداران و فروشندگان بازار سرمایه و بورس


مطالعات روانشناسی بازار

مطالعاتی در مورد تأثیر روانشناسی بازار بر عملکرد و بازده سرمایه گذاری انجام شده است. اقتصاددان آموس توورسکی و روانشناس برنده جایزه نوبل ، دانیل کانمن ، اولین کسانی بودند که نظریه بازار متداول بازار کارآمد را به چالش کشیدند. به این معنا که آنها این تصور را که انسان در بازارهای مالی همیشه بر اساس اطلاعات عمومی و مربوط به قیمت ها تصمیم منطقی می گیرند ، قبول نکردند. آنها با رد این مفهوم ، پیشگام حوزه اقتصاد رفتاری بودند. نظریه ها و مطالعات آنها بر شناسایی خطاهای سیستماتیک در تصمیم گیری انسان متمرکز است که ناشی از سوگیری های شناختی مانند انزجار از دست دادن و تعصب است. کار آنها به طور گسترده ای مورد پذیرش قرار گرفته و برای استراتژی های سرمایه گذاری ، تجارت و مدیریت پرتفوی مورد استفاده قرار گرفته است.

روانشناسی بازار- احساس خریداران و فروشندگان بازار سرمایه و بورس

روانشناسی بازار- احساس خریداران و فروشندگان بازار سرمایه و بورس

این مطلب مقدمه ای بر آشنایی با روان شناسی بازار بود و در مطالب بعدی توضیحات بیشتری ارائه می گردد.

 

موارد مرتبط:

بورس چیست؟

نحوه سرمایه گذاری پول: یک راهنمای ساده برای رشد ثروت شما در سال 1399

قلق های طلایی از بزرگان برای موفقیت در بورس

سهامیاب

 

سایت من و بورس

www.manobourse.com