Rate this post

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

در بازار مالی امروز ، پرتفوی مناسب برای موفقیت هر سرمایه گذار حیاتی و ضروری است. به عنوان یک سرمایه گذار ، شما باید بدانید که چگونه دارایی های خود را تقسیم کنید تا با اهداف سرمایه گذاری و تحمل ریسک، مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر ، پرتفوی شما باید شرایط سرمایه گذاری آینده شما را برآورده کند و ضمن انجام این کار ، آرامش خاطر نیز به شما بدهد. سرمایه گذاران می توانند با پیروی از یک رویکرد سیستماتیک ، پرتفوی های همسو با استراتژیهای سرمایه گذاری خود را ایجاد کنند. در اینجا چند گام اساسی برای اتخاذ چنین رویکردی آورده شده است.

مرحله 1: تعیین تخصیص دارایی مناسب

اولین کار در ساخت پرتفوی ، تعیین وضعیت مالی و اهداف فردی شما است. موارد مهمی که باید در نظر بگیرید سن و مدت زمان لازم برای رشد سرمایه گذاری خود و همچنین میزان سرمایه برای سرمایه گذاری و نیازهای درآمدی در آینده است. نحوه سرمایه گذاری و استراتژی یک فارغ التحصیل دانشگاهی 22 ساله و ازدواج نکرده با یک فرد متاهل 55 ساله که برای تأمین هزینه تحصیل فرزند خود و زمان بازنشستگی خود به درآمد نیاز دارد،  متفاوت است.

 

عامل دومی که باید در نظر گرفت نوع شخصیت و تحمل ریسک پذیری شماست. آیا حاضرید برای سود بیشتر ، ضرر احتمالی بیشتری را به خطر بیندازید؟ همه دوست دارند سال به سال بازده های بالایی را به دست آورند ، ولی آرامش و عدم استرس هم مهم است.

شفاف کردن وضعیت فعلی ، نیازهای آینده شما برای سرمایه و تحمل ریسک ، نحوه تقسیم سرمایه های شما بین دارایی های مختلف را تعیین می کند. احتمال بازدهی بیشتر به ازای خطر بیشتر ضرر و زیان انجام می شود (اصولی که به عنوان معامله خطر / بازده شناخته می شود). شما نمی خواهید ریسک را از بین ببرید و آن را برای شرایط فردی و سبک زندگی خود بهینه کنید. به عنوان مثال ، جوانی که به سرمایه گذاری خود وابستگی نداشته باشد ، می تواند در تلاش برای بدست آوردن بازده بالا ریسک بیشتری کند. از طرف دیگر ، شخصی که در آستانه بازنشستگی است لازم است تمرکز خود را روی حفظ دارایی ها و کسب درآمد از این دارایی ها به روشی مقرون به صرفه از نظر مالیاتی، بگذارد.

 

سرمایه گذارمحافظه کار یا سرمایه گذار تهاجمی

به طور کلی ، هرچه ریسک بیشتری را تحمل کنید ، پرتفوی شما تهاجمی تر خواهد بود و بخش بیشتری را به سهام و بخش کمتری را به اوراق بهادار و سایر اوراق با درآمد ثابت اختصاص می دهید. برعکس ، هرچه خطر کمتری بپذیرید ، پرتفوی شما محافظه کارتر خواهد بود. در اینجا دو مثال آورده شده است ، یکی برای یک سرمایه گذار محافظه کار و دیگری برای یک سرمایه گذار ​​تهاجمی متوسط.

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

هدف اصلی نمونه محافظه کار حفظ ارزش آن است. تخصیص فوق نشان دهنده درآمد جاری از اوراق قرضه است و همچنین برخی از پتانسیل های رشد سرمایه بلند مدت را از طریق سرمایه گذاری در سهام با کیفیت بالا فراهم می کند.

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

مرحله 2: دستیابی به پرتفوی

باید سرمایه خود را بصورت مناسب تقسیم کنید. بطور کلی ، این کار دشوار نیست: سهام و اوراق قرضه هستند.

شما می توانید دارایی های خود را بین آنهایی که دارای خطرات و بازده بالقوه متفاوتی هستند، تقسیم کنید. به عنوان مثال ، یک سرمایه گذار ممکن است سهام خود را بین بخشهای مختلف یک صنعت و چندین شرکت تقسیم کند. بخش اوراق هم میتواند کوتاه مدت و یا بلند مدت تخصیص یابد.

شما انتخاب های مختلف دارید:

1 – خرید سهام

2 – خرید انواع اوراق مشارکت

3 – صندوق های سرمایه گذاری و ETF

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

مدیریت سبد دارایی – 4 مرحله برای ایجاد سبد سهام سودآور

مرحله 3: ارزیابی مجدد پرتفوی از نظر وزنی

زمانی که پرتفوی تشکیل دادید ، باید بطور دوره ای آن را تجزیه و تحلیل کنید ، زیرا ممکن است تغییر در قیمت ها باعث تغییر وزن اولیه سبد شما شده باشد. مثل تغییر در وضعیت مالی فعلی شما ، نیازهای آینده و تحمل ریسک پذیری شما است. اگر این موارد تغییر کند ، ممکن است لازم باشد سبد خود را مطابق با آن تنظیم کنید. اگر تحمل ریسک شما کاهش یافته است ، ممکن است نیاز به کاهش تعداد سهام خود داشته باشید. یا شاید اکنون شما آماده ریسک پذیری بیشتری باشید و تخصیص دارایی های شما مستلزم آن است که تغییر کند.

برای تعادل مجدد ، مشخص کنید که کدام یک از نماد های شما دارای اضافه وزن و کم وزنی است. به عنوان مثال ، شما 30٪ از دارایی های فعلی خود را در سهام کوچک در اختیار دارید ، در حالی که دارایی فعلی شما نشان می دهد شما فقط 15٪ از دارایی های خود را در آن صنعت خواهید داشت. تعادل مجدد شامل تعیین میزان این موقعیت برای کاهش و اختصاص آن به صنایع دیگر می باشد.

مرحله 4: تعادل مجدد استراتژیک

پس از تعیین اینکه کدام اوراق بهادار را باید کاهش دهید و به چه میزان ، با درآمد حاصل از فروش اوراق بهادار اضافه ، تصمیم بگیرید که کدام یک از اوراق بهادار دارای وزن کم را خریداری خواهید کرد. برای انتخاب اوراق بهادار خود ، از روشهای بحث شده در مرحله 2 استفاده کنید. هنگام ایجاد تعادل و تعدیل مجدد پرتفو ، لحظه ای را در نظر بگیرید و پیامدهای مالیاتی فروش دارایی ها را در این زمان خاص در نظر بگیرید. شاید سرمایه گذاری شما در سهام طی سال گذشته رشد بسیار زیاد شده باشد ، اما اگر بخواهید تمام سهام خود را برای متعادل سازی سبد سهام خود بفروشید ، ممکن است مالیات بر سود سرمایه قابل توجهی متحمل شوید. در این حالت ، ممکن است بهتر باشد که در عین حال مشارکت در سایر دارایی ها ، هیچ گونه بودجه جدیدی را برای آن صنعت دارایی در آینده اختصاص ندهید. این باعث می شود وزن سهام شما در طول زمان و بدون مالیات بر سود سرمایه کاهش یابد. در عین حال ، همیشه چشم انداز اوراق بهادار خود را در نظر بگیرید. اگر شک دارید که همان سهام رشد دارای اضافه وزن به طرز شدیدی آماده سقوط هستند ، ممکن است بخواهید علی رغم مالیات زیاد ، بفروشید. نظرات تحلیلگران و گزارش های تحقیقاتی می توانند ابزار مفیدی برای سنجش چشم انداز دارایی های شما باشند.

 

موارد مرتبط:

نحوه سرمایه گذاری پول: یک راهنمای ساده برای رشد ثروت شما در سال 1399

قلق های طلایی از بزرگان برای موفقیت در بورس

سهامیاب

 

سایت من و بورس

www.manobourse.com